Digitaaliset teknologiat tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia opettaa, opiskella ja oppia. Tieto- ja viestintätekniikan pedagoginen hyödyntämisellä voidaan parhaimmillaan edesauttaa oppijoiden erilaisuuden ja yksilöllisyyden huomioimista. Yksilöllistä tukea antava, kannustava ja lahjakkuuden eri muodot huomioiva opetus on nykyaikaa. Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen RoSA-laboratorio tutkii ja kehittää digitaalisiin oppimisympäristöihin soveltuvia oppimista henkilökohtaistavia ratkaisuja. Suunnittelu- ja kehitystyössä huomioidaan laajasti elinikäisen oppimisen tukitarpeet oppimisratkaisuissa.
Tutkimus- ja kehitystyössä hyödynnetään sekä perinteisiä tilastollisia menetelmiä että informaatioteknologian lähestymistapoja ja oppimisanalytiikkan tekniikoita.
Julkaisut
Tanhua-Piiroinen, E.; Kaarakainen, S.-S.; Kaarakainen, M.-T. & Viteli, J.
2020.
Digiajan peruskoulu II.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:17. Helsinki.
linkki.
Tanhua-Piiroinen, E.; Kaarakainen, S.-S.; Kaarakainen, M.-T.; Viteli, J.; Syvänen, A. & Kivinen, A.
2019.
Digiajan peruskoulu.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 6/2019.
56. s.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.
2019.
Education and inequality in digital opportunities - Differences in Digital Engagement Among Finnish Lower and Upper Secondary School Students.
Koulutussosiologian tutkimuskeskus, RUSE.
197. s.
tiivistelmä.
linkki.
RUSE-raportti 82.
Kaarakainen, S.-S. & Kaarakainen, M.-T.
2019.
Tulevaisuuden toivot - Digitaalisten medioiden käyttö nuorten osallisuuden ja osaamisen lähteinä.
Teoksessa: Media & Viestintä. Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti. Vuosikirja 2018, Tampere: Media ja viestintätieteellinen seura ry., s. 235-254.
Kaarakainen, M.-T.; Saikkonen, L. & Savela, J.
2018.
Information Skills of Finnish Basic and Secondary Education Students: The Role of Age, Gender, Education Level, Self-efficacy and Technology Usage.
Nordic Journal of digital literacy 13 (4): 56-72.
linkki.
Kaarakainen, S.-S. & Kaarakainen, M.-T.
2018.
Opettajat digiloikan pyörteissä 2.0.
Teoksessa: J. Viteli & A. Östman (toim.). Tuovi 16: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2018-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports 27. Tampere: Tampere Research Center for Information and Media TRIM, Tampereen yliopisto, s. 28-35.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.; Kivinen, O. & Vainio, T.
2018.
Performance based test for assessing ICT skills – A case study of students’ and teachers’ ICT skills in Finnish schools.
Universal Access in the Information Society 17 (2): 349-360.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.; Kaarakainen, S.-S. & Kivinen, A.
2018.
Seeking adequate competencies for the future: The Digital Skills of Finnish Upper Secondary School Students.
Nordic Journal of Science and Technology Studies (NJSTS) 6 (1): 4-20.
linkki.
Kaarakainen, S.-S. & Kaarakainen, M.-T.
2018.
Tulevaisuuden toivot – Digitaalisten medioiden käyttö nuorten osallisuuden ja osaamisen lähteenä.
Media & Viestintä 41 (4): 235-254.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.; Kivinen, A. & Kaarakainen, S.-S.
2017.
Differences between the genders in ICT skills for Finnish upper comprehensive school students: Does gender matter?
Seminar.net. International Journal of Media, Technology & Lifelong Learning 13 (2).
linkki.
Kaarakainen, M.-T.; Kaarakainen, S.-S.; Tanhua-Piiroinen, E.; Viteli, J.; Syvänen, A. & Kivinen, A.
2017.
Digiajan peruskoulu 2017 – Tilannearvio ja toimenpidesuositukset.
Helsinki: Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 72/2017.
66. s.
linkki.
Kaarakainen, S.-S. & Kaarakainen, M.-T.
2017.
Opettajat digiloikan pyörteissä – opettajien kokemukset digiosaamisestaan ja täydennyskoulutustarpeistaan.
Teoksessa J. Viteli & A. Östman (toim.) Tuovi 15: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2017-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports: 23. Tampere: Tampere Research Center for Information and Media TRIM, Tampereen yliopisto, s 4-15.
linkki.
Kaarakainen, M.-T. & Saikkonen, L.
2017.
Peruskoulun ja lukion opettajien tiedonhakutaidot.
Kasvatus 48 (1): 35-49.
Kivinen, O.; Piiroinen, T. & Saikkonen, L.
2016.
Two Viewpoints on the Challenges of ICT in Education: Knowledge-building Theory vs. a Pragmatist Conception of Learning in Social Action.
Oxford Review of Education 42 (4): 377-390.
linkki.
Muhonen, M.; Kaarakainen, M.-T. & Savela, J.
2015.
Opettajien teknologiataidot oppilaiden tulevaisuuden taitojen (epä)tasa-arvoisuuden edistäjinä?
Teoksessa: Viteli, J. & Östman, A. (toim.) Tuovi 13: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2015-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports: 15. Informaatiotieteiden yksikkö. Tampere: Tampereen yliopisto, 56-64.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.; Kivinen, O. & Hutri, H.
2015.
Pelit ja pelaaminen sosiaalisena oppimisympäristönä.
Teoksessa: R. Koskimaa, J. Suominen, F. Mäyrä, J.T. Harviainen, U. Friman, J. Arjoranta (Toim.). Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. Suomalaisen pelitutkimuksen julkaisu. Tampere: Tampereen yliopisto, 11-39.
linkki.
Kaarakainen, M.-T. & Kivinen, O.
2015.
Teknologia tulevaisuudessa tarvittavien ICT-taitojen ja muun osaamisen edistäjänä.
Teoksessa: Marko Kuuskorpi (toim.) Digitaalinen oppiminen ja oppimisympäristöt. Julkaisu 2015:1, Kaarina: Kaarinan kaupunki, 46-64.
linkki.
Kivinen, O. & Kaarakainen, M.-T.
2014.
Analyzing e-Learning Habits Utilizing the ReadIT Program: Identifying Distinctive e-Learning Strategies.
Ubiquitous Learning: An International Journal 6 (2): 15–26.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.
2014.
Erilaisten teknologian käyttötapojen yhteys käytöstä karttuvaan IT-osaamiseen.
Teoksessa: Viteli, J. & Östman, A. (toim.) Tuovi 12: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2014-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports: 10. Informaatiotieteiden yksikkö. Tampere: Tampereen yliopisto, 13-19.
linkki.
Kivinen, O.; Kaarakainen, M.-T. & Anttila, A.
2014.
Erot hypertekstien ja lineaaristen verkkotekstien opiskelutavoissa sekä luetun ymmärtämisessä.
Kasvatus 45 (2): 167-181.
Kaarakainen, M.-T.
2014.
Nuorisotyö tukemaan nuorten IT-taitojen oppimista.
Teoksessa: H. Laurila & L. Tuuttila (toim.) Verkko nuorisotyössä - Nuorisotyö verkossa. Helsinki: Verke –Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus, 50-53.
Kaarakainen, M.-T.
2014.
Verkkolukeminen ja uudet lukemisympäristöt.
Virke, 3/2014, 8-12.
Kaarakainen, M.-T. & Kivinen, O.
2013.
E-oppimiskäyttäytymisen analysointi ReadIT-ohjelman avulla.
Teoksessa: Viteli, J. & Östman, A. (toim.) Tuovi 11: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2013-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports 9. Informaatiotieteiden yksikkö. Tampere: Tampereen yliopisto, 19–25.
linkki.
Kaarakainen, M.-T.; Kivinen, O. & Tervahartiala, K.
2013.
Kouluikäisten tietoteknologian vapaa-ajan käyttö.
Nuorisotutkimus 31 (2): 20–33.
linkki.
Kivinen, O. & Kaarakainen, M.-T.
2012.
Opetusta eriyttävä digitaalinen ReadIT-opetusohjelma lukemisstrategioiden harjaannuttamisessa.
Kasvatus 43 (4): 361–374.
linkki.
Kivinen, O.; Galli, L. & Kaarakainen, M.-T.
2011.
ReadIT – a developing and testing method for training reading comprehension strategies.
In A. Mendez-Vilas (Ed.) Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts. Badajoz: Formatex Research Center, pp. 383-390.