Loretta Saikkonen o.s. Galli |
tohtorikoulutettava |
sähköposti |
lorgal@utu.fi |
Projektit:
- Työelämän digitaitoja tutor-mallilla, Digitutor
- Korkeakoulujen opiskelijavalinnat ja opintojen nopeuttaminen
- Työelämän ICT-taidot kaupan alalla
- Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamishankkeiden vaikuttavuuden arviointi
Julkaisuja
-
Saikkonen, L. & Spoof, J.
2020.
Työelämän digitaitoja tutor-mallilla: Digitutor-hankkeen loppuraportti.
Turun yliopisto, Koulutussosiologian tutkimuskeskus, RUSE. 82 s. linkki.
-
Kaarainen, M.-T.; Saikkonen, L. & Kaarakainen, S.-S.
2019.
Tulevaisuuden osaajia varttumassa? Peruskoulun päättävien ja toisen asteen opiskelijoiden ohjelmointitaidot.
Kasvatus 50 (3) 226-241.
-
Kaarakainen, M.-T. & Saikkonen, L.
2019.
Pelaamisen ja sosiaalisuuden ympärille muodostuvat kolmannet tilat – nuorten teknologian käyttötavat ja vapaa-ajan harrasteet.
Nuorisotutkimus 37 (1): 20–37.
-
Kaarakainen, M.-T. & Saikkonen, L.
2019.
Tekniikan alojen opiskelijoiden digitaaliset valmiudet suhteessa työelämän ja opintojen muuttuviin osaamisvaatimuksiin.
Ammattikasvatuksen aikakauskirja 21(4): 26–44.
-
Saikkonen, L. & Alanne, E.-L.
2019.
”Mitä vanhemmaks mennään, sitä huonommaks yleensä menee” – Metallialan johtajien näkemykset eri-ikäisten työntekijöidensä digitaidoista.
Teoksessa: M. Tammelin ja K. Otonkorpi-Lehtoranta (toim.) Työelämän tutkimuspäivät 2018: Kestävä tuottavuus ja inhimillinen työelämä. Työelämän tutkimuspäivien konferenssijulkaisuja 7/2019, Tampereen yliopisto: Työelämän tutkimuskeskus, s. 120–129. linkki.
-
Kaarakainen, M.-T.; Saikkonen, L. & Savela, J.
2018.
Information Skills of Finnish Basic and Secondary Education Students: The Role of Age, Gender, Education Level, Self-efficacy and Technology Usage.
Nordic Journal of digital literacy 13 (4): 56-72. linkki.
-
Saikkonen, L.
2018.
Hakulausekkeen muodostamisen vaikeus – nuorten ja opettajien taidot testissä.
Informaatiotutkimus 37 (1): 17-34. linkki.
-
Saikkonen, L.; Mäkinen, M. & Alanne, E.-L.
2018.
Digitalisaation haasteista digitutor-malliin – metallialan tuotantotyöntekijöiden tietotekniikkaan liittyvät osaamispuutteet ja kehittämistarpeet.
Teoksessa: J. Viteli & A. Östman (toim.). Tuovi 16: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2018-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports 27. Tampere: Tampere Research Center for Information and Media TRIM, Tampereen yliopisto, s. 28-35. linkki.
-
Kaarakainen, M.-T. & Saikkonen, L.
2017.
Peruskoulun ja lukion opettajien tiedonhakutaidot.
Kasvatus 48 (1): 35-49.
-
Mäkinen, M.; Saikkonen, L.; Muhonen, M. & Sihvonen, M.
2017.
Päivittämättömät digitaidot jarruttavat ikääntyvien työuraa.
Työelämän tutkimus 15 (2): 172-179.
-
Saikkonen, L. & Kaarakainen, M.-T.
2017.
Opettajat tiedonhakijoina - peruskoulun ja lukion opettajien informaatiolukutaito.
Kielikukko 37 (2): 8-13.
-
Saikkonen, L. & Muhonen, M.
2017.
Työelämän ICT-taidot kaupan alalla. Loppuraportti.
Koulutussosiologian tutkimuskeskus, RUSE, Turun yliopisto. 53 s. linkki.
-
Saikkonen, L.; Muhonen, M.; Mäkinen, M. & Sihvonen, M.
2017.
Kaupan alan työntekijöiden digitaidot testissä – jäävätkö rivityöntekijät digitalisoituvan työelämän jalkoihin?
Teoksessa J. Viteli & A. Östman (toim.) Tuovi 15: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2017-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. TRIM Research Reports: 23. Tampere: Tampere Research Center for Information and Media TRIM, Tampereen yliopisto, s. 29-35. linkki.
-
Kivinen, O.; Piiroinen, T. & Saikkonen, L.
2016.
Two Viewpoints on the Challenges of ICT in Education: Knowledge-building Theory vs. a Pragmatist Conception of Learning in Social Action.
Oxford Review of Education 42 (4): 377-390. linkki.
-
Ahola, S.; Saikkonen, L. & Valkoja-Lähteenmäki, L.
2015.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma. Arviointiraportti.
Helsinki: Opetushallitus. 122 s. linkki.
-
Kaarakainen, M.-T. & Saikkonen, L.
2015.
Tiedonhakutaidot testissä – nuorten osaaminen hakukanavan valinnassa, hakulausekkeen muotoilussa ja hakutulosten arvioinnissa.
Informaatiotutkimus, 34 (4), 1–15. linkki.
-
Ahola, S. & Galli, L.
2012.
New degree for a new career? Career development of Finnish polytechnic master’s degree graduates.
Journal of Education and Work 25 (5): 537-553.
-
Galli, L. & Ahola, S.
2011.
Opiskelijanäkökulma tutkinnonuudistukseen.
Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportti 77.
Turku: Turun yliopisto. 300 s.
tiivistelmä.
-
Kivinen, O.; Galli, L. & Kaarakainen, M.-T.
2011.
ReadIT – a developing and testing method for training reading comprehension strategies.
In A. Mendez-Vilas (Ed.) Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts. Badajoz: Formatex Research Center, pp. 383-390.
-
Ahola, S. & Galli, L.
2010.
Nuorten koulupudokkaiden ja heidän ohjaajiensa syrjäytymispuheen ulottuvuudet.
Teoksessa Anu-Hanna Anttila, Kristiina Kuussaari & Tiina Puhakka (toim.). Ohipuhuttu nuoruus? Nuorten elinolot -vuosikirja. Nuorisotutkimusverkosto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL & Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta, 132-143. linkki.
-
Galli, L. & Ahola, S.
2010.
Elinikäiset oppijat lähikuvassa. Kokemuksia ja näkemyksiä ylemmistä ammattikorkeakoulututkinnoista.
Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportti 76.
Turku: Turun yliopisto. 149 s.
tiivistelmä.
-
Ahola, S. & Galli, L.
2009.
Koulutustakuusta ohjaustakuuseen – nuorten koulupudokkaiden nivelvaiheohjauksen kehittäminen.
Kasvatus 40 (5): 394–406. linkki.
-
Ahola, S.; Galli, L. & Ikonen, S.
2009.
Koulutuksesta syrjäytymisen ehkäisy Varsinais-Suomessa.
Koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE. linkki.
-
Galli, L. & Ahola, S.
2009.
Urkeneeko ura? Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden koulutusmotiivit ja urakehitys.
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen kehittämisverkoston artikkelipankki. linkki.
-
Ahola, S.; Galli, L. & Kivelä, S.
2008.
Suuri opiskelijakysely 2008. Salon seudun ammattiopiston opiskelijoiden käsityksiä opiskelusta ja oppimisesta, opiskeluympäristöstä sekä ohjauksesta ja opiskelun tukipalveluista.
linkki.